Trygghetslarmet är en larmknapp som du bär runt handleden när du är hemma. Du använder larmet för att kalla på hjälp om du blir hastigt sjuk, har fallit omkull eller vid andra tillfällen då du inte själv kan ringa 112 eller kontakta hemtjänsten.

Ditt trygghetslarm är kopplat till en larmcentral där personal svarar dygnet runt. När du behöver hjälp efter att ha larmat är det personal från hemtjänsten i Partille kommun som kommer hem till dig. För din egen säkerhet – bär alltid larmknappen på dig, även när du duschar. Larmet är vattentätt och tar ingen skada av att bli blött. Larmet fungerar bara i din egen bostad.

Vem kan få trygghetslarm?

Om du upplever otrygghet i ditt boende eller har svårt att kalla på hjälp kan du få rätt till ett trygghetslarm.

Så ansöker du om trygghetslarm

Kontakta kommunens biståndshandläggare om du vill ansöka om trygghetslarm, se knappen Kontakta kundcenter längst ner på sidan. Blankett för ansökan hittar du under rubriken Dokument på denna sida.

Vad kostar det?

Trygghetslarmet kostar 200 kr per månad samt en samtalsmarkering för varje larm. Avgiften ingår i kommunens gällande taxa för vård, omsorg och service. All teknisk service på larmet är kostnadsfri.

Fungerar med olika typer telefoni

Trygghetslarmet fungerar med olika typer av telefoni och abonnemang. Det innebär att du kan ha vanlig fast telefoni, GSM, fiberoptik, ip-telefoni och mobiltelefoni. Larmet fungerar dock inte med kontantkort till mobiltelefon, utan kräver att du har ett fast mobilabonnemang. Observera att simkortet inte får ha pinkod.

Mer om hur larmet fungerar

Mer information om hur larmet fungerar och rutiner med larmet hittar du i broschyren Trygghetslarm under rubriken Dokument på den här sidan.