Avgifter och regler för förskola, fritidshem och fritidsklubb
Din avgift beror på hushållets inkomst
Avgiften du betalar räknas i procent av hushållets sammanlagda bruttoinkomst. Personer som är folkbokförda på samma adress räknas som ett hushåll. Det är personernas totala inkomst som är hushållets bruttoinkomst, även om de inte har gemensamma barn.
Från 1 juli 2026 räknas 10 000 kronor bort från hushållets inkomst innan avgiften beräknas. Hushåll med en sammanlagd inkomst upp till 10 000 kronor per månad betalar därför ingen avgift. Avgiften justeras automatiskt utifrån de nya reglerna. Du anger hushållets bruttoinkomst (inkomst före skatt) precis som tidigare. Förvaltningen gör sedan de avdrag som gäller enligt reglerna för maxtaxa.
Avgift vid växelvis boende
Bor barnet växelvis hos två vårdnadshavare som båda har behov av förskola eller fritidshem för barnet, registreras barnets plats på vårdnadshavarna var för sig. Då betalar var och en sin avgift utifrån den sammanlagda inkomsten i respektive hushåll. Den sammanlagda avgiften för platserna överstiger aldrig den högsta avgiften i taxans nivå. Avgiften baseras på barnets registrerade grundschema. Tillfälliga ändringar i schemat eller lovscheman påverkar inte avgiften.
Taxa och avgifter från och med 1 juli 2026
Några förtydliganden kring avgiften
- Det yngsta barnet i hushållet är alltid barn 1.
- Avgiften betalas för innevarande månad.
- Avgiften betalas 12 månader om året.
- Du betalar avgift för max 3 barn.
- Avgiftsbelopp under 100 kronor per månad faktureras inte.
Nivå 1 – upp till 15 timmar per vecka:
- Barn 1: 2 procent av inkomsten – max 1031 kronor.
- Barn 2: 1 procent av inkomsten – max 516 kronor.
- Barn 3: Ingen avgift.
Nivå 2 – från 15,01 timmar per vecka och uppåt
- Barn 1: 3 procent av inkomsten – max 1547 kronor.
- Barn 2: 2 procent av inkomsten – max 1031 kronor.
- Barn 3: 1 procent av inkomsten – max 516 kronor.
Nivå 1 – upp till 15 timmar per vecka:
- Barn 1-3: Ingen avgift.
Nivå 2 – från 15,01 timmar per vecka och uppåt:
- Barn 1: 2,3 procent av inkomsten – max 1186 kronor.
- Barn 2: 1,5 procent av inkomsten – max 773 kronor.
- Barn 3: 0,8 procent av inkomsten – max 412 kronor.
Fritidshem:
- Barn 1: 2 procent av inkomsten – max 1031 kronor.
- Barn 2: 1 procent av inkomsten – max 516 kronor.
- Barn 3: 1 procent av inkomsten – max 516 kronor.
Fritidsklubb:
- Barn 1: 1,6 procent av inkomsten – max 825 kronor.
- Barn 2: 1 procent av inkomsten – max 516 kronor.
- Barn 3: 1 procent av inkomsten – max 516 kronor.
Tillfällig lovomsorg (för ej inskrivna barn):
- Barn 1: 0,1 procent av inkomsten per dag – max 52 kronor
- Barn 2: 0,05 procent av inkomsten per dag – max 26 kronor
- Barn 3: 0,05 procent av inkomsten per dag – max 26 kronor
Från och med 1 juli 2026 är inkomsttaket för maxtaxa 51 560 kronor per månad.
Du ansvarar för att vi har rätt inkomstuppgift
Vårdnadshavarna till ett barn som har plats på förskola, fritidshem, fritidsklubb eller dagbarnvårdare är skyldiga att lämna inkomstuppgift för hushållet.
Uppgiften lämnas första gången då ett erbjudande om en plats accepteras, därefter lämnas ny uppgift vid ändring. Uppgifterna lämnas via e-tjänst med e-legitimation.
Om inkomstuppgift inte lämnas, debiteras den högsta avgiften för respektive verksamhet och tidsnivå.
Retroaktiv kontroll av inkomstuppgifter
Partille kommun vill att alla ska betala rätt avgift därför kontrolleras de uppgifter som lämnats in med Skatteverkets uppgifter om inkomst. Inkomstkontrollen genomförs med två års fördröjning. Fördröjningen beror på att Skatteverkets uppgifter inte finns tillgängliga för kommunen tidigare. Därför blir kontrollen retroaktiv.
Om du som vårdnadshavare angett en för låg inkomst för hushållet totalt sett, kan du komma att debiteras och du behöver betala den korrekta avgiften i efterhand. Du som angett för hög inkomst, kan få en återbetalning.
E-tjänst: Lämna inkomstuppgift
Arbetstids- eller studieintyg om ditt barns omsorgstid överstiger 15 timmar
Om ditt barns omsorgstid överstiger 15 timmar i veckan på förskolan måste du som vårdnadshavare/förälder lämna in arbetstids- eller studieintyg.
Intyg ska lämnas när barnet får en placering i förskolan och minst en gång per år i samband med läsårstart. Om sysselsättningen förändras, till exempel att arbetstiden eller studietakten ändras, ska ett uppdaterat intyg lämnas in. Varje vårdnadshavare ansvarar för att lämna in ett intyg som överensstämmer med den sysselsättning som man har, via den e-tjänsten nedan.
Så betalar du avgiften
Avgiften betalas 12 månader om året. Fakturan du får gäller innevarande månad. Det betyder att avgiften för juli månad betalas i slutet på juli månad.
Du kan få fakturan till digital brevlåda, e-faktura, autogiro och som pappersfaktura.
Läs mer om hur du kan betala fakturor från Partille kommun.
Om du inte betalar avgiften blir ditt barn av med sin plats
Om du som vårdnadshavare inte betalar avgiften för förskola, fritids, fritidshem eller dagbarnvårdare stängs barnet av från sin plats. Du som vårdnadshavare får meddelande om avstängningen med post till den adress du har angett till kommunen. För att barnet ska få tillbaka sin plats måste den skuld som uppstått betalas. Samma sak gäller om du söker ny plats till ett annant barn.
E-tjänst: Lämna in arbetstidsintyg eller studieintyg.
Uppsägning av plats i förskola eller fritidsverksamhet
Uppsägningstiden för en plats är 30 dagar. Avgift betalas under uppsägningstiden oavsett om platsen nyttjas eller inte. Vid delad placering ansvarar var och en av vårdnadshavarna för uppsägningen av den plats som finns kopplad till vårdnadshavaren.
Uppsägning av plats görs via e-tjänst.
E-tjänst: Säga upp plats på förskola eller fritdshem
Regler och placeringsföreskrifter
Regler och placeringsföreskrifter förskola och fritidshem och fritidsklubb.
Frågor och svar
Det finns ingen betalningsfri månad i Partille kommun. Man betalar tolv månader om året med start den dagen barnet börjar. Man betalar även under inskolningsperioden, då barnet är sjukt och vid semesterledighet.
Om tiden mellan två placeringar understiger 90 dagar kommer vårdnadshavare att debiteras för den lediga perioden.
Uppsägningstiden för en plats är 30 dagar och räknas från det datum som uppsägningen kommit till utbildningsförvaltningen. Avgift betalas under uppsägningstiden oavsett om platsen nyttjas eller inte.
Vid delad placering ansvarar var och en av vårdnadshavarna för uppsägningen av den plats som finns kopplad till vårdnadshavaren.
När du uppdaterar inkomstförändringar sker retroaktiv justering för maximalt en månad tillbaka i tiden. Om justeringen gäller längre tillbaka i tiden så hanteras förändringen i samband med avgiftskontrollen mot Skatteverket.
Den avgift du betalar till barnomsorgen grundar sig på hushållets angivna, gemensamma och aktuella och skattepliktiga bruttoinkomst, det vill säga inkomster före skatt.
Exempel på inkomster som är avgiftsgrundande:
- lön
- föräldrapenning
- sjukpenning
- arbetslöshetsersättning
- överskott av näringsverksamhet
- pension
- sjukbidrag
- rehabiliteringspenning
- skattepliktigt vårdbidrag
- korttidsstudiestöd
- skattepliktigt utbildningsbidrag
- livränta
- periodiskt understöd
- arvoden
- ersättning från sjuk- och olycksfallsförsäkringar som har tecknats i samband med din tjänst
- beskattningsbara naturaförmåner som bilförmåner och bostadsförmån
- inkomst av arbete utomlands
- efterlevande pension
- vårdbidrag/omvårdnadsbidrag
- övriga inkomster
Exempel på inkomster som inte är avgiftsgrundande
- försörjningsstöd
- bostadsbidrag
- barnbidrag
- studiemedel (bidrag och lån)
- ekonomiskt bistånd
- underhållsbidrag
- etableringsbidrag
Förskola
I Partille kommun finns två nivåer för taxa:
- Nivå 1: 0–15 timmar per vecka
- Nivå 2: 15,01 timmar per vecka eller mer
Avgiften kan ändras om det nya schemat innebär att barnet byter nivå för taxa. Se ”Taxa och avgifter” ovan för mer information.
Fritidshem
Inom fritidshem finns enbart en taxa för avgift.
Kontakta oss
Kontakta kundcenter i Partille kommun
Telefon och e-post
031 - 792 10 00 (Måndag 08:00 - 18:00, tisdag - torsdag 08:00 - 16:30, fredag 08:00 - 15:00. Dag innan röd dag stänger Kundcenter klockan 15.)
Senast uppdaterad: 6 oktober 2026