Från och med den 1 maj upphör kontanthantering vid biljettköp och biblioteksärenden i Kulturum. Antalet kunder som idag handlar med kontanter är mycket få och pengarna som nu sparas in kommer att gå till att utveckla verksamheten.

Från och med 1 maj upphör alla former av kontanthantering i Kulturums kundcenterdisk och på Partille bibliotek. Man har under längre tid sett en stadig minskning i användandet av kontanter vid alla typer av ärenden. Till exempel såldes 98.5 procent av de drygt 3000 biljetterna till P3 Guldgalan på webben.

– Det finns många fördelar med att gå över till en helt digital betallösning. Administrationen som krävs vid kontanthantering är dyr och tidskrävande och det finns alltid en säkerhetsrisk med en kontantkassa. De medel vi sparar kommer att läggas på att utveckla kultur- och fritidsverksamheten, säger Kristina Svensson, chef på kultur- och fritidsförvaltningen i Partille kommun.

Kafé Kulturum som drivs av en extern aktör innefattas inte av beslutet.  

Frågor och svar

Hur köper jag biljetter på webben?

Du köper biljetter till Partille kommuns evenemang via webbiljett.se/partille, en biljettsida där du snabbt, enkelt och gratis skapar ett konto för alla dina biljettinköp. Vi visar gärna hur man gör, kom förbi Kulturums kundcenterdisk eller kommunhuset. Klicka här för att läsa mer om våra öppettider.

Hur lånar jag film utan kontanter?

Låneavgiften läggs automatiskt som en skuld på ditt konto när du lånar hem från en utlåningsmaskin. Skulden kan du sedan betala som vanligt via ditt inlogg på bibliotekets webbplats.

Kan jag betala mina låneskulder på plats?

Precis som tidigare kan du betala dina skulder på bibliotekets webbplats, oavsett summa. På plats i biblioteket kan du betala skulder som överstiger 100 kronor.

Kategorier: kulturum
Sidan publicerad: Onsdag, 19 april 2017, 11:19