Från och med den 1 april 2019 måste du som leverantör till Partille kommun skicka oss en e-faktura. Den nya lagen om e-fakturering beslutades i juni 2018 av riksdagen. Den gäller både stora och små leverantörer, sällanleverantörer och leverantörer som levererar regelbundet till en offentlig verksamhet. Lagändringen innebär även att samtliga offentliga verksamheter måste kunna ta emot en e-faktura.

Krav på e-faktura

I juni 2018 beslutade riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling. Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med e-faktura. Inköp som görs av oss, Partille kommun, ska därför faktureras med en e-faktura. Den nya lagen innebär även att samtliga offentliga verksamheter måste kunna ta emot en e-faktura. Du som äger ett privat företag påverkas inte av den nya lagstiftningen. Observera att PDF och mailfakturor inte är ett godkänt format för varken leverantörs- och kundfakturor.

Leverantörsfaktura

Har ditt företag levererat varor eller tjänster till Partille kommun? Då vill vi att du fakturerar oss elektroniskt. Det är ett säkert, enkelt och miljövänligt alternativ och det finns flera sätt att skicka e-faktura på. Kom ihåg att ange vår referens i fakturan, exempelvis ZP123.

Här hittar du fullständig information om hur du går tillväga för att fakturera Partille kommun.

Använd kommunens gratis e-fakturaportal

Om du inte har någon av ovanstående systemlösningar erbjuder vi en kostnadsfri e-fakturaportal där du enkelt kan skapa din faktura.

Vill du inte använda e-fakturaportalen eller om ditt företag inte är anslutet till något system för e-fakturering, kontakta din bank eller en annan operatör som kan tillhandahålla tjänsten. 

Kundfaktura

Har ditt företag tagit emot varor eller tjänster från Partille kommun? Då vill vi skicka elektroniska fakturor till dig. Kom ihåg att ange er referens vid beställning.

Den nya lagen innebär även att samtliga offentliga verksamheter måste kunna ta emot en e-faktura. Du som äger ett privat företag påverkas inte av den nya lagstiftningen.

Här hittar du fullständig information om hur du går tillväga för att ta emot en e-faktura från Partille kommun.

Kontakta oss

Har du någon fråga kring leverantörs e-faktura kan du kontakta oss via e-post efh@partille.se
Har du frågor kring kundfakturor kan du kontakta oss via e-post fakturaservice@partille.se.
För mer information om e-faktura: www.digg.se, www.sfti.se och www.skl.se

Här kan du läsa mer om den nya lagen.

Kategorier: Företagande
Sidan publicerad: Onsdag, 6 mars 2019, 16:31