E-faktura är ett elektroniskt sätt att betala fakturor. Du som har tillgång till internetbank kan betala alla dina fakturor från Partille kommun med e-faktura. Det är enkelt, bekvämt och miljövänligt. Det kostar inget att ansluta sig till e-faktura och du anmäler dig till tjänsten via din internetbank.

Vad är e-faktura?

E-faktura är en elektronisk faktura som kommer till din internetbank. Den innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura och kommer med samma intervall som du skulle ha fått din pappersfaktura. Du ser att det finns en e-faktura att godkänna när du loggar in på din internetbank. När du kontrollerat en faktura behöver du bara godkänna den. Alla uppgifter, såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade.

Säkrare, bekvämare och miljövänligare 

Med e-faktura blir betalningarna säkrare eftersom du inte riskerar att välja fel mottagare eller att mata in fel OCR-nummer. Du har också dina fakturor samlade på en plats och kan via din internetbank komma åt dem var du än är. Dessutom slipper du fakturor i brevlådan och sparar miljön genom mindre pappershantering och transporter. 

Att betala med e-faktura är gratis.

Kombinera e-faktura och autogiro

Du kan kombinera e-faktura med autogiro. Du får då specifikationen i internetbanken och betalningen dras automatiskt med autogiro på förfallodagen.

Så anmäler du dig till e-faktura

Du anmäler i din internetbank att du vill betala dina fakturor från kommunen med e-faktura.

  • Välj Partille kommun i listan över företagen och kommunerna som kan erbjuda e-faktura
  • Fyll i anmälningsformuläret direkt på skärmen
  • För fakturor gällande Vatten och renhållning; använd bankgiro 5170-2173
  • För fakturor från övriga förvaltningar; använd bankgiro 5764-4890

Kontakta kundcenter om du har frågor om hur du anmäler dig till eller betalar via e-faktura.

Frågor & svar om e-faktura

Vad är e-faktura?

E-faktura är en elektronisk faktura som kommer till din internetbank med samma intervall som du tidigare fått pappersfakturor. Det kostar ingenting och är ett miljövänligt alternativ.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Du anmäler dig till e-faktura via din internetbank.

Räcker det med en anmälan för att få alla fakturor från Partille kommun som e-faktura?

Du måste göra en anmälan för vatten och renhållning (VA) och en för fakturor från övriga verksamheter i kommunen (barnomsorg, äldreomsorg med flera).

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Det går bra att kombinera e-faktura och autogiro. Anmälan till autogiro sker via en länk hos din internetbank.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank, till exempel makes eller makas?

Du kan inte betala någon annans e-faktura via din internetbank, men du kan ansöka om att få till exempel din make eller makas fakturor till din internetbank.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-faktura innehåller samma information som en pappersfaktura. Information om OCR-nummer, förfallodag, bankgiro och belopp är ifyllt i förväg, allt du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och godkänna betalningen. Dessutom får du dina fakturor samlade på en plats och kan komma åt dem var du än är.

Får jag pappersfaktura också?

Nej, e-faktura är en elektronisk faktura som endast kommer via din internetbank.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan kommer med samma tidsintervall som du skulle ha fått din pappersfaktura.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

När du loggar in på din internetbank kan du se om du har någon faktura att godkänna. 

När betalas e-fakturan?

Datum för dragningen är ifyllt när e-fakturan kommer till din internetbank. Betalningen brukar dras på förfallodatumet.

Vad händer om jag missar att betala/godkänna e-faktura?

Om du missar att godkänna din e-faktura så kommer det en papperspåminnelse.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du ansöka om e-faktura på nytt. 

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Du avanmäler dig från e-faktura genom din internetbank.