Har ditt företag tagit emot varor eller tjänster från Partille kommun? Då vill vi helst skicka elektroniska fakturor till er. Det är ett säkert, enkelt och miljövänligt alternativ till pappersfakturor.

Partille kommun använder sig av Swedbanks fakturaväxel. Använder ditt företag en av nedanstående fakturaväxlar kan ni börja ta emot Svefakturor.

  • Swedbank
  • Handelsbanken
  • Nordea
  • SEB
  • Den Danske Bank
  • Tieto
  • CGI (före detta Logica)
  • Posten/Strålfors
  • OpusCapita (före detta Itella)
  • Pagero
  • InExchange
  • Basware
  • Evry
  • Visma Proceedo
  • Expert Systems
  • Intrum Justitia
  • Scancloud
  • CrediFlow
  • Palette
  • EDISolutions
  • Sproom
  • Logic
  • TrueCommerce
  • eBuilder
  • Compello
  • Liaision Technologies

Om ditt företag inte är anslutet till något system för e-fakturering, kontakta din bank eller en annan operatör som kan tillhandahålla tjänsten.

Så här kommer du igång

Använder ni någon fakturaväxel ovan behöver ni bara följa ett par enkla steg för att börja ta emot Svefaktura från Partille kommun.

  1. Skicka ett mail till fakturaservice@partille.se och ange att ni vill börja ta emot Svefakturor från kommunen. I mailet anger ni följande:

    - Företagets namn och organisationsnummer
    - Vilken fakturaväxel ni använder
    - GLN-nummer
    - Kontaktperson
    - E-postadress
    - Fakturareferens
  2. En bekräftelse skickas till angiven e-postadress när kopplingen är upprättad och ni kan börja ta emot Svefakturor.

Frågor?

Om du har frågor om hur du kommer igång med Svefaktura är du välkommen att kontakta Partille kundcenter på telefon 031-792 10 00 eller kundcenter@partille.se

Frågor & svar om Svefaktura

Vad är Svefaktura?

Svefaktura är en elektronisk faktura i ett standardiserat format som skickas till företag och föreningar. Format har fått en allt större spridning eftersom alla statliga myndigheter ska kunna ta emot och skicka Svefakturor.

Räcker det med en anmälan för att få alla fakturor från kommunen som Svefaktura?

Ja, för att börja med svefaktura anmäler man nedanstående information till fakturaservice@partille.se.

  • Företagets namn och organisationsnummer
  • Fakturaväxel
  • GLN-nummer
  • E-postadress
  • Fakturareferens

Vilken information får jag på Svefaktura?

Svefaktura innehåller samma information som en pappersfaktura.

Vad händer om jag glömmer att betala en Svefaktura?

Om du missar att betala din Svefaktura så kommer det en papperspåminnelse.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter fakturaväxel måste du ansöka om Svefaktura på nytt.