Partille Stories hade 2015 tema dagbok. Här kan du hämta inspiration, tips och underlag om du i efterhand vill upprepa uppdraget med dina elever. Du kan också hitta alla vinnarna och ett par andra riktigt bra bidrag som du kan ha nytta av i din undervisning.

Dagböcker är hemliga av en anledning. De betyder något. De berör oss genom att vara en förlängning av våra minnen, en dokumentation av våra upplevelser och ett bollplank när vi tänker. Att lära sig skriva dagböcker handlar egentligen om att lära sig att beskriva personer och miljöer i sin allra närmsta kontext. Det blir inte mer elevnära än så. 

Om du väljer att arbeta med Partille stories tema dagböcker så vill vi gärna se resultatet. Dela gärna! 

Förslag på anpassningar av uppdraget
Eleverna fick alltså i uppdrag att skriva ett utdrag ur en persons dagbok. Vi valde att starkt betona det fiktiva eftersom elever inte ska behöva lämna ut sitt privatliv i obligatoriska skoluppgifter om de inte vill. Så klart var det många som lånade av sina egna erfarenheter men om det inte är helt uppenbart så blir det också mindre utlämnande. Eleverna fick i uppdrag att porträttera en person mellan 6 och 16 år eftersom de elever som deltar i Partille Stories är just i det åldersspannet. Förmodligen har du elever i ett mer avgränsad åldersspann och då kan det vara rimligt att också avgränsa huvudpersonens egenskaper. Det hade varit intressant att tillsammans med eleverna processa fram en gemensam huvudkaraktär och sedan låta eleverna gå vidare och skriva olika berättelser utifrån en gemensam grund. Det är helt öppet för dig att anpassa skrivuppdraget utifrån dina elever och er verksamhet!

Illustrationer till bidraget
2015 utökade vi Partille Stories en dimension genom att utmana eleverna att illustrera sin text med egenproducerade bilder. Om de fotar, ritar streckgubbar, tecknar eller använder någon annan teknik är upp till dem! Det ger en möjlighet att undervisa om multimodala texter och samtidigt blir det aktuellt att introducera dina elever för upphovsrätt och Creative Commons. Läs mer om det nedan. 

Använd tidigare bidrag som goda exempel
Till Partille Stories 2015 lämnades ungefär 70 finalister in. Några av dem är riktigt goda exempel som du med fördel kan använda i din undervisning. För en del av en formativ undervisning handlar ju om att ge elever goda exempel som ni tillsammans kan analysera. Det handlar, som professor Dylan William beskriver som "näsa för kvalitet".

Alla bidragen har vunnit sina klassomröstningar. Några av dem har vunnit hela Partille Stories. Vad tror ni det var som fångade så många läsare? Hur upplever ni berättelsens karaktärer? Vilka frågor skulle du vilja ställa till författaren? Bidragen finns både i utskriftsvänligt och i skärmvänligt format.  Ta tillvara på möjligheten att stanna upp och ställ frågor till texten. Försök att förutspå vad som skulle kunna hända senare i texten. Fråga hur berättelsen skulle kunna utvecklas annars. Alla texter är olika så en del har fått en tydlgiare ingress, andra har avsnittsrubriker. Läs igenom texten i förväg och hitta varje texts unika egenart. Då kan du leda ett samtal med dina elever om kvaliteterna i just den texten som de kanske inte skulle hittat om de läste själva. 

År 1-3
Vinnare: Georges Dagbok   (Skriv ut)  (Visa på skärmen)

 

År 4-6
Vinnare: Flytande   (Skriv ut)  (Visa på skärmen)

 

År 7-9
Vinnare: Jag är ju bara ett barn   (Skriv ut)  (Visa på skärmen)

 

Checklista
Här är ett par korta punkter för skrivuppdraget. 

Genre: En påhittad dagbok

Miljö: Någonstans i Partille

Tid:  Någon eller några dagar 2015

Huvudperson: Någon som är 6-16 år,  bor i Partille

Bilder: Ja! Producerade av eleven som skrivit berättelsen. Eleven tillåter att bilderna publiceras tillsammans med berättelsen.

Längd: Max 4 A4 med teckenstorlek 12 inklusive bilder.

Vem utser finalisterna: Det gör eleverna och om ni vill även allmänheten (föräldrar, kompisar, andra elever på skolan, etc). 

Hur man utser finalister: Lägg ut finalisterna på er vanliga skolblogg eller Google Site. Var noga med att publicera dem anonymt under tiden ni röstar. 

Frågor och svar

Creative Commons

Eftersom uppdraget går ut på att skapa både text och bild som publiceras på nätet så är det aktuellt att diskutera vilken upphovsrätt eleverna har över verket och vilken kontroll de vill ha över det. Allt som skapas runt Partille Stories delar vi under en Creative Commons licens som hindrar att verk används kommersiellt och som förbjuder att verk bearbetas. Vi hoppas, så klart, att alla  lärare och elever ska lära sig mer om bilder och bildrättigheter när de arbetar med Partille Stories. Du kan läsa mer om det här med upphovsrätt på Webbstjärnans hemsida

Litteraturtips

Här är några inspirerande dagboksromaner som kan vara intressanta att titta på tillsammans med dina elever. Prata med bibliotekarierna på Partille Bibliotek om hjälp att hitta fler bra litteraturtips. 

En ettas dagbok av Viveca Sundvall. Finns även filmade avsnitt.

Jättehemligt av Barbro Lindgren.

Dagbok för alla mina fans av Jeff Kinney. Originalet är på engelska.

Berts dagbok av Sören Olsson och Anders Jacobsson. Finns även som e-bok här

Pussar och PS av Ingelin Angeborn. Finns som e-bok här.

Habib av Douglas Foley. Hela serien finns som e-böcker här.

Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri. Filmen finns på sli.se.