Sjuksköterskan ska kontaktas

  • vid behov av råd, stöd eller handledning i vårdarbetet
  •  vid förändring i patientens allmäntillstånd
  • vid problem i läkemedelshanteringen
  • då behovsmedicinering är aktuell
  • när en patient har avlidit
  • alltid vid fall

Arbetsterapeut eller fysioterapeut ska kontaktas

  • när det finns ett behov av en bedömning av fysioterapeut eller arbetsterapeut
  • för instruktion eller information om hur personligt förskrivna hjälpmedel hanteras
  • för råd, stöd eller handledning om förflyttningsteknik
  • när hjälpmedel eller om ett hjälpmedel har gått sönder

Logoped ska kontaktas när patienten

  • sätter i halsen eller hostar vid måltid
  • måste skölja ner med dryck eller svälja flera gånger eller när maten fastnar i svalget
  • har svårt att tugga
  • spiller mat och eller dryck ur munnen

Ansvarsområden vid kontakt med legitimerad personal

Vård- och omsorgspersonal ansvarar för att

  • observera och rapportera förändringar i tillstånd till sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut eller logoped
  • kontakta ansvarig sjuksköterska alternativt arbetsterapeut och fysioterapeut när en patientens hälsotillstånd förändras och när patienten eller anhörig vill ha kontakt.

Sjuksköterskan ansvarar för att

  • dokumentera sin bedömning åtgärder och resultat
  • det framgår av anamnesen om patienten önskar att anhöriga ska informeras vid förändringar i dennes hälsotillstånd
  • behöver patienten byta vårdform är det nödvändigt att den information som behövs för att planera vård och omsorg finns tillgänglig för den mottagande enheten
  • dokumentera i SVPL-Klara enligt riktlinjer om patienten behöver uppsöka sjukhus. När sjuksköterskan bedömer att en patient behöver läkarkontakt ska kontakt tas med patientansvarig läkare och på jourtid kontaktas jourläkaren. I anamnesen ska det finnas uppgift om vem som är patientansvarig läkare.

Enhetschef ansvarar för att

  • verksamheten tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet
  • riktlinjer och rutiner med aktuell information är kända av all berörd personal
  • det finns rutiner så att anhörig omedelbart underrättas när en patients tillstånd allvarligt försämras och vid dödsfall.